BASISBEHOEFTEN
Vanmorgen, zittend op de rand van m’n bed, vroeg ik me af waar ik vandaag behoefte aan zou hebben. Lucht, kwam in me op. Lucht, hoor ik je denken? Hoe zo lucht.

Nou, dat zit zo: afgelopen weekend was ik bij een lezing over een gezonde leefstijl en daar werd gepraat over de zes basisbehoeften van de mens. Basisbehoeften om je goed te voelen en in evenwicht te blijven en alles goed aan te kunnen. En een van die basisbehoeften is lucht. Het liefst schone lucht, zodat je lekker door kunt ademen, zuurstof kunt opnemen, je hoofd ‘ leeg’ kunt maken en weer energie krijgt.
Na twee drukke werkdagen had ik dus vanmorgen behoefte aan lucht. En het mooie was: ik zou vandaag weer met mijn vader een eind gaan fietsen. Dus mijn basisbehoefte voor lucht zou worden vervuld. Is dat ene ritje op de fiets dan genoeg voor een dag zul je misschien denken? Nee, maar het is wel een mooi begin. De rest van de dag zal ik wat vaker naar buiten lopen om de lekkere lentelucht op te snuiven. Vanmiddag haal ik mijn zoon op de fiets van school en adem ik ook even goed door en vanmiddag, tijdens een coachsessie, zal ik in de buitenlucht een spel gaan spelen. Allemaal momenten op een dag waarop ik de nadruk leg op lucht en ervoor zorg dat m’n hoofd schoon, leeg en luchtig blijft.

De andere vijf basisbehoeften
Natuurlijk moet ik ook de andere vijf basisbehoeften goed in de gaten houden om gezond te blijven. Die andere vijf basisbehoeften zijn: voeding, vocht, beweging, rust en liefde. Zorg ervoor dat je lichaam en geest in contact met elkaar blijven en richt je iedere dag op een van de basisbehoeften. Zo zorg je, bewust, dat je gezond blijft, dat je lichaam en geest krijgen wat ze verdienen.

Voeding
Te beginnen met voeding. Als je je voorneemt daar de nadruk op te leggen op een dag, dan richt je je vooral op wat je eet. Welke produkten en de voedzaamheid ervan. Voed je lichaam met (liefst) gezonde dingen, maar als je even heel erg veel zin hebt in een stukje taart of een paar toastjes met brie, geniet daar dan ook van.
Proef wat je in je mond steekt. Neem de tijd om te kauwen en door te slikken.
Probeer dat bij alle maaltijden te doen, maar ook bij de tussendoortjes.

Vocht
De volgende basisbehoefte is vocht. Als je je daarop richt, kies er dan voor om goed na te denken bij wat je drinkt en hoeveel je drinkt. Denk erover na dat je je lichaam voedt en hydrateert met het vocht. Tel je glazen eens en bedenk je of je echt toekomt aan de 1,5 liter per dag die staat voorgeschreven. Wie weet drink je wel meer…

Beweging
Basisbehoefte beweging is ook een mooie. Als je je daarop wilt richten op een dag bedenk je dan hoe je wilt bewegen. Of dat met een wandeling of een fietsritje kan of gewoon met wat vaker de trap op en af rennen. Of dat je je moet richten op bepaalde spiergroepen van je lijf. Het kan ook zijn dat je beweging wilt krijgen in de dingen die je wilt. Welke zaken pak je vandaag aan en wat wil je afhebben vanavond. Ook dat is in beweging zijn. Jij kiest hoe.

Rust
Rust is een basisbehoefte die we ook heel erg nodig hebben om het (soms) hectische leven goed aan te kunnen. Tegenover actie staat rust. Die rust kun je op verschillende dingen invullen. Lekker luieren op de bank met een goed boek, maar ook door een mooie wandeling te maken of te fietsen. Soms zelfs door alleen maar voor je uit te kijken of om je heen te kijken. Er zijn vele vormen van rust. Jij kiest welke.

Liefde
De laatste basisbehoefte is liefde. Ook die hebben we nodig. En dat hoeft niet perse de knuffelliefde te zijn tussen twee geliefden. Je kunt ook liefde geven of ontvangen van een goede vriend. Of misschien wel van je huisdier, of juist liefde geven aan je hond, kat of kanarie. Je kunt iemand opbellen en vragen hoe het met die persoon gaat en iets afspreken, zodat je de eenzaamheid verdrijft en contact maakt. Je kunt een praatje maken met mensen op je werk of eens even bij de (eenzame) buurman/-vrouw aanbellen. Je kunt ook jezelf verwennen met iets moois: een boek, een lekker geurtje, een ijsje. Op die manier straal je liefde uit naar jezelf.

Met de lezing nog in mijn hoofd en een papiertje waarop ik de zes basisbehoeften heb geschreven, ga ik de komende tijd ’s morgens vroeg, op de rand van m’n bed, bepalen waar ik per dag de nadruk op ga leggen. Ik maak contact met mijn lichaam en geest en probeer ervoor te zorgen dat burn-out verschijnselen geen vat op mij krijgen.